Iklan

Iklan

Gambar-gambar

Tuesday 4 September 2012

Lebih 5 000 rakyat Perak hadir Himpunan Janji Bersih Perak



IPOH: Dianggarkan lebih 5000 hadir ke Himpunan Janji Bersih di Perak pada malam ambang merdeka.

Himpunan dengan tema warna kuning itu dihadiri berbilang kaum itu bermula dari Masjid Hospital Ipoh selepas Solat Isyak dan bergerak ke Dataran Ipoh.

Himpunan aman yang diadakan secara santai itu diketuai oleh Ketua Mobilasi PAS Perak, Abdul Rahim Nordin dan turut disertai lebih 50 NGO sertai parti politik.

Turut hadir dalam himpunan tersebut ialah Mantan Menteri Besar Perak, Dato’ Seri Ir Nizar Jamaluddin; Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussien; Adun Pasir Pinji, Thomas Su; Adun Simpang Pulai, Chang Min Kai dan ramai lagi.

Pelbagai aktiviti diadakan termasuklah bacaan puisi, alunan sajak, nyanyian lagu patriotik, dan ucapan daripada pimpinan parti politik dan NGO.

Ustaz Abu Bakar dalam ucapannya menegaskan, himpunan ini jelas menunjukkan ciri-ciri kesepakatan antara kaum yang diamalkan oleh Pakatan Rakyat.

“Walaupun berlainan agama dan bangsa, rakyat boleh duduk bersama tanpa ada halangan dan inilah yang dicemburi Umno,” katanya.

Beliau juga menegaskan, rakyat haruslah mengetahui erti sebenar kemerdekaan Negara dan bukannya hanya menyambut dengan perbarisan, kibaran jalur gemilang mahupun percikan bunga api.

Sementara itu, Mohammad Nizar menegaskan, Malaysia belum lagi merdeka sepenuhnya jika Umno masih berkuasa di Negara ini.

“Rakyat akan merdeka sepenuhnya jika bebas daripada cengkaman Umno yang berkuasa lebih 55 tahun,” ujarnya.

Ahli Parlimen Bukit Gantang itu berkata, suasana hambar sambutan kemerdekaan kali ini menggambarkan rakyat menolak cara Umno mempolitikkan kemerdekaan.

Ujarnya, slogan Janji Ditepati yang dipilih oleh kerajaan ternyata tidak langsung kena mengena dengan semangat kemerdekaan dan oleh sebab itu rakyat tidak lagi bersemangat menyambut kemerdekaan.

“Ketika saya pulang daripada Mahkamah Tinggi Kuala lumpur ke Ipoh tadi (Khamis), hanya 2 bendera yang saya nampak di kereta dan ini sungguh menyedihkan.

“Penggunaan slogan Janji Ditepati ini sudah cukup untuk menggambarkan BN terutama Umno ketika ini terdesak untuk meraih sokongan daripada Rakyat,” jelas Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak itu.

Beliau juga menyatakan bahawa ulangtahun 55 tahun kemerdekaan dengan Slogan Janji Ditepati ini adalah sambutan terakhir BN sebelum Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk pemerintahan Negara.

0 comments:

Post a Comment

Dewan Muslimat PAS Pusat

Dewan Ulamak PAS Pusat

Dewan Pemuda Pas Pusat

 
Ustaz Abu Bakar Hussain. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.